Cum faci bani din planificarea de calatorii – Sebastian Constantinescu, Travel Planner 5 June 2013 Comunicate de presa Postat de Sebastian Constantinescu Interviu acordat site-ului www.business24.ro Sebastian Constantinescu conduce Travel Planner, una din primele agentii online de turism din Romania, infiintata in 2008 si axata pe vacante in Bulgaria si Grecia. Ideea afacerii s-a nascut la intalnirea celor doua pasiuni ale sale: turismul si IT-ul, iar pentru viitor isi propune sa abordeze o multime de premiere pe piata romaneasca. “Am pornit de la zero. Am muncit, am pus foarte mult suflet in dezvoltarea proiectului, iar parcursul nu a fost unul foarte usor. Am finalizat proiectul in 2008 si am inceput initial colaborarea cu o agentie de turism. Desi primul an s-a incheiat peste asteptari, din cauza diferentelor de viziune cu conducerea agentiei, din 2009, Travel Planner – care era deja firma de consultanta – a devenit o companie independenta”, isi incepe omul de afaceri povestea de business. Acum, dupa cativa ani de experienta, are si cateva sfaturi pentru cei ce vor sa isi infiinteze propria afacere: “Sa aiba curaj si sa fie perseverent. Dar, pentru ca exista un dar… Sa se asigure ca stapaneste domeniul, ca are relatiile necesare si ca nu neglijeaza mediul online – extrem de important pentru promovarea unei afaceri”, spune Sebastian Constantinescu, intr-un interviu acordat Business24. Pe langa faptul ca aveti o afacere in turism, sunteti si pasionat de domeniu. Ce v-a determinat sa alegeti turismul? Mai reprezinta turismul o afacere profitabila in ziua de azi? Am fost la un pas de a alege o cariera in IT, insa pe ultima suta de metri… m-am hotarat sa studiez turismul. Oricum, cele doua domenii se leaga strans astazi. Am fost si ghid de turism si intotdeauna mi-a placut sa calatoresc, sa descopar. Primele idei ale proiectului Travel Planner au inceput in 2007, cand, dupa o scurta analiza a pietei, am ajuns la concluzia ca in Romania, marea majoritate a agentiilor de turism ignora prezenta online si nu se axeaza pe acordarea consultantei de specialitate. Mediul online nu reprezinta un scop in sine, ci o unealta extrem de utila pentru multe domenii de business, inclusiv pentru cel de travel. Daca reusesti sa te nisezi, sa cunosti cat se poate de bine produsele pe care le ai de promovat, destinatia sau destinatiile, daca oferi si consultanta, alaturi de comunicare online prietenoasa si facila, ai toate sansele sa reusesti si in turism. Recomand oricarui intreprinzator care doreste sa dezvolte o agentie de turism sa fie sigur ca stapaneste domeniul, ca stie sa ofere servicii de consultanta. In plus, trebuie sa investeasca in online. Acesta este nu doar viitorul, ci si prezentul! Cum ati pornit proiectul Travel Planner? Initial am creat un site cu oferte si prezentari ale unor destinatii turistice, in special Bulgaria, pe care o cunosteam deja foarte bine. Astfel, am ajuns la crearea Travel Planner, cu deviza “we plan, you travel”, una dintre primele “agentii de turism online” din Romania care, in acest moment, este specializata pe vacante in Bulgaria, iar de anul acesta am abordat ca destinatie si Grecia. Am pornit de la zero. Am muncit, am pus foarte mult suflet in dezvoltarea proiectului, iar parcursul nu a fost unul foarte usor. Am finalizat proiectul in 2008 si am inceput initial colaborarea cu o agentie de turism. Desi primul an s-a incheiat peste asteptari, din cauza diferentelor de viziune cu conducerea agentiei, din 2009, Travel Planner – care era deja firma de consultanta – a devenit o companie independenta. Primele si cele mai mari investitii le-am facut in tehnologie, iar o parte a succesului s-a datorat dezvoltarii sustinute a procedurilor de ofertare si de rezervare. Daca la inceput site-ul era mai mult de informare, acum turistii pot sa aleaga cea mai potrivita oferta in urma unor cautari avansate si chiar sa-si faca rezervarea online prin proceduri foarte simple care nu dureaza mai mult de 1-2 minute. La inceput nu a fost usor sa convingem, insa, dupa cei 5 ani de activitate, avem o relatie foarte solida cu partenerii si jucam un rol important pe piata din Romania in organizarea vacantelor in Bulgaria. Ce v-a determinat sa pornesiti propria afacere, in general? Pot spune ca am avut intotdeauna un spirit antreprenorial. Insa a durat ceva timp pana cand am identificat scopul si directia pe care aveam sa le urmez. Recomand oricarui tanar sau mai putin tanar care doreste sa deschida o afacere sa o faca! Sa aiba curaj si sa fie perseverent. Dar, pentru ca exista un dar… Sa se asigure ca stapaneste domeniul, ca are relatiile necesare si ca nu neglijeaza mediul online – extrem de important pentru promovarea unei afaceri. Si nu in ultimul rand este nevoie de pasiune, multa pasiune! Chiar trebuie sa iti placa ceea ce faci pentru a reusi. La mine a fost importanta dorinta de libertate in toate formele ei, de a face ce vreau, cand vreau, cum vreau. Am identificat o oportunitate, am avut o idee si am tinut foarte mult sa o pun in aplicare, desi cei care ma descurajau nu au fost putini. Am avut mereu convingerea ca voi putea aduce ceva nou si, chiar daca a trebuit sa fac multe sacrificii, satisfactia a fost, este si sper sa fie pe masura. Recomand tinerilor care au o idee de afacere in care cred sa nu se lase doborati de pareri critice gen “tu nu esti in stare”, “n-o sa reusesti”, “nu se poate in Romania”, “concurenta e prea mare” etc. Daca ar fi gandit cu totii asa, nimeni nu ar fi reusit. De ce ati ales destinatia Bulgaria? Iarasi, aici concurenta este enorma, foarte multe agentii de turism promoveaza sau incearca sa promoveze tara vecina. Bulgaria este destinatia turistica numarul unu a romanilor, pe outgoing, deci turism extern. De ce? Pentru ca ei au reusit sa dezvolte foarte bine conceptul de all inclusive, cu ajutorul touroperatorilor internationali si germani. Bulgaria este destinatia numarul unu pentru familiile cu copii, din doua motive: serviciile de calitate, all inclusive, respectiv distanta foarte mica – aproximativ aceeasi fata de litoralul romanesc. Pentru a ajunge in Turcia este nevoie de transport cu avionul, preturile pentru Antalya sunt clar mai mari. Grecia este o destinatie extraordinara din punct de vedere al peisajelor, al culturii, insa bulgarii s-au concentrat pe serviciile all inclusive si pe agrement. In putine cuvinte, am identificat o nisa, am crezut in potentialul destinatiei si am actionat. Legat de concurenta… Loc pe piata mai era foarte mult atunci cand am optat eu pentru aceasta destinatie si inca mai este. Anual merg 300-350 mii de turisti romani in Bulgaria! Pe de alta parte, sunt foarte putine agentii de turism strict specializate pe Bulgaria si care sa ofere servicii de consultanta. Care sunt principiile dumneavoastra de antreprenoriat si de succes dupa care va ghidati? Corectitudinea. Conteaza dedicarea si implicarea, dar este foarte importanta o balanta intre timpul liber si activitatea pe care o faci. O afacere se face cu pasi marunti si siguri. Trebuie sa fii curajos, dar si modest. Apoi, cred ca banii sunt foarte importanti, dar nu te poti imbogati peste noapte! Ca antreprenor, pentru a dezvolta o afacere sanatoasa ai nevoie de viziune pe termen lung. Si sa nu uitam de responsabilitate, care conteaza enorm. Referitor strict la turism, ma ghidez mult dupa principiul de a servi, care este atat arta, cat si virtute. Conteaza mult ce oferi, dar mai ales cum oferi… Unde va vedeti peste 5 ani cu agentia de turism si cu afacerile pe care le aveti? Fireste, tot in turism. Investind mai mult in tehnologie si o logistica bine pusa la punct. Voi promova mai multe destinatii si voi aborda premiere pe piata romaneasca, pastrand acelasi grad de recomandare a clientilor de 98% sau, de ce nu, chiar mai mult.