Podul Calafat – Vidin, o nouă poartă către Bulgaria

Postat de

1Astăzi a avut loc un eveniment foarte important, care va facilita mult circulaţia turistică în special între vestul Bulgariei si al României: inaugurarea podului Calafat – Vidin. Acest pod ultramodern, denumit “New Europe”, este, cu cei aproape 2 km ai săi, cel mai lung pod peste Dunăre. Este comparabil ca lungime cu podul Basarab din Bucureşti.

Amatorii de schi din România vor ajunge, astfel, mai uşor în staţiunile montane din Bulgaria, situate în sud vestul ţării. Se ştie că ţara vecină are o infrastructură de ski dezvoltată. De exemplu, în Bansko, sunt funcţionali 65 de kilometri de pârtii de schi, cu dotări de ultimă generaţie, iar mulţi hotelieri le oferă turiştilor transport gratuit până la pârtie şi retur. În această staţiune sunt prezente cele mai importante lanţuri hoteliere din lume, iar promovarea staţiunii este realizată de tour-operatori mondiali, în special de către cei germani. De asemenea, urmând podul Calafat  – Vidin, se va putea ajunge mai uşor în capitala Bulgariei, Sofia.

Specialiştii Travel Planner consideră că acest pod va reprezenta o oportunitate pentru circulaţia turistică şi de afaceri dintre ambele ţări. Privind Bulgaria, va impulsiona circulaţia românilor din vest atât către litoralul ţării vecine, cât şi către staţiunile montane precum Borovets, Bansko sau Pamporovo ori către oraşe istorice precum Veliko Tarnovo. Se ştie că drumurile din Bulgaria sunt mai puţin aglomerate decât cele din România.

Iată care sunt taxele percepute pentru trecerea podului: 6 euro pentru automobile, 25 de euro pentru autocare şi 37 de euro pentru tiruri.  Ce ar mai trebui ştiut despre acest pod? Este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă (puncte terminale) orașul german Dresda de orașul Istanbul din Turcia și orașul Salonic din Grecia.

Până în 14 iunie 2013, pe porţiunea de 470 kilometri din Dunăre care formează granița bulgaro-română era în funcţiune un singur pod, între Ruse și Giurgiu. Acesta, inaugurat la 20 iunie 1954 și denumit Podul Prieteniei, este prevăzut de asemenea cu o cale rutieră şi feroviară. Proiectul de construire a unui pod în zona Calafat-Vidin datează din anul 1925.

Ţinând cont de lipsa acută a traversărilor rapide peste Dunăre, scopul principal al construcţiei podului Vidin-Calafat este de a facilita transportul combinat auto și feroviar pe aripa sudică a Coridorului IV Pan-European de Transport, care se întinde de la Dresda, în Germania, până la Istanbul, în Turcia, precum şi interconectarea mai rapidă a axelor de transport din Sud-estul Europei la marile coridoare de transport europene. Nu se poate totuşi neglija nici rolul regional al podului, acela de a conecta sud-vestul României şi nord-vestul Bulgariei, state membre ale Uniunii Europene, printr-o legătură modernă şi rapidă.

Conform estimărilor din Memorandumul de Finanţare, până în 2030 podul ar urma să fie traversat de 8.400 de vehicule şi 30 de trenuri pe zi. Ivailo Moskovski, ministrul Transporturilor din Bulgaria, estimează că traficul ar ajunge la 100.000 de vehicule în primul an de operare a podului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Selectati optiunea antispam

>