Sfaturi utile pentru a preveni raul de miscare atunci cand te afli in vacanta

Te-ai confruntat vreodata cu simptomele acestei afectiuni si vrei sa stii cum ai putea gestiona mai bine situatia intr-o vacanta? Sau o persoana draga, poate chiar micutul tau, are aceasta problema si vrei sa stii care sunt modalitatile prin care poti ajuta in caz de nevoie? 

Raul de miscare este o afectiune a urechii interne, considerata ca fiind frecventa si care se manifesta printr-o insiruire de simptome: in cele mai multe cazuri, personei in cauza ii este greata, acuza un disconfort abdominal, are ameteli si uneori chiar si varsaturi. 

Raul de miscare poate fi de mai multe feluri: rau de avion, rau de mare, rau de masina, rau de tren, etc. 

STIAI CA: Raul de miscare este mai des intalnit la femei decat la barbati, si mai des intalnit la copii decat la adulti? Mai mult, aceasta afectiune apare cel mai des atunci cand persoanele in cauza calatoresc pe apa. 

Iata ce ai putea face pentru a preveni si pentru a trata raul de miscare atunci cand te afli intr-o vacanta: 

1. Invata sa cunosti simptomele si sa faci diferenta intre raul de miscare si o alta potentiala afectiune. Mergi la un control medical, chiar daca ti se pare o afectiune minora. 

In general, simptomele raului de miscare se caracterizeaza prin greata si disconfort la nivelul abdomenului, insa poate presupune si salivatie in exces, ten palid, transpiratii reci, somnolenta, hiperventilatie, dureri de cap, senzatie de slabiciune, ameteala. Daca stii ca suferi de aceasta afectiune atunci cand te afli in miscare sau ca micutul tau manifesta aceste simptome, e bine ca intai de toate sa ceri opinia unui medic specialist. 

Ia medicamente pentru raul de miscare numai daca au fost prescrise de catre medicul tau si conform indicatiilor precizate de acesta. Tine cont ca tratamentele medicamentoase care trateaza raul de miscare pot avea si efecte adverse precum somnolenta, asadar nu le lua la intamplare sau fara sa fi consultat anterior un medic. 

2. Ia in considerare si alti factori care pot accentua sau agrava simptomele raului de miscare.

Daca suferi de rau de miscare, insa esti expus si altor factori precum cei de mai jos, trebuie sa stii ca oricare dintre aceste situatii poate favoriza starea ta de rau. 

  • te afli intr-un loc care nu este bine ventilat (nu sunt geamuri deschise, este mult fum de tigara, gaze, etc)
  • suferi de anxietate sau ai un moment de frica, panica sau oricare alti factori emotionali 
  • iei tratamente hormonale, contraceptive orale sau alte tratamente care-ti pot da greata, ameteli, stari de voma
  • ai o migrena/durere de cap puternica
  • ai manifestat in trecut si alte episoade de rau de miscare
rau de miscare

3. Nu porni la drum/in miscare cu stomacul gol si nici dupa ce ai mancat o masa copioasa.

Atunci cand stii ca ai rau de miscare, trebuie sa gasesti echilibrul si timing-ul perfect pentru alimentatie astfel incat sa nu favorizezi aparitia simptomelor de greata. 

Tocmai de aceea, e bine ca inainte cu 1-2 ore de respectivul drum sa mananci o masa echilibrata, care sa nu contina alimente foarte grase, acide sau foarte dulci/grele. Evita si bauturile carbogazoase, dar si fumatul si consumul de alcool cat timp esti expus la riscul aparitiei raului de miscare. 

4. Focuseaza-ti atentia cat mai mult pe fereastra si cat mai putin pe activitatile din interior.

Daca-ti este rau in masina sau in avion, incearca sa te uiti cat mai mult intr-un plan indepartat, afara si nu sa te apuci de citit o carte, de desenat sau de facut integrame, caci studiile au aratat ca starea ti se va inrautati. Totodata, incearca sa-ti indrepti atentia pe cat mai multe alte lucruri, exceptand starea ta de rau. 

5. Lasa telefonul mobil deoparte.

Daca suferi de rau de miscare si alegi sa stai cu ochii in telefon, gandindu-te ca astfel iti vei lua mintea de la problema cu care te confrunti, e posibil sa gresesti, pentru ca risti sa-ti accentuezi starea de greata si mai tare. Acest lucru e valabil si in ceea ce-i priveste pe cei mici, asadar cauta o alta modalitate prin care sa le distragi atentia, caci telefonul sau tableta nu vor fi prieteni de nadejde in asemenea circumstante. 

telefon in masina rau de miscare

6. Atat timp cat situatia iti permite, cauta sa ai acces la un spatiu cat mai aerisit. 

Daca te afli in masina, un geam deschis te-ar putea ajuta in ceea ce priveste ameliorarea simptomelor, iar daca te afli pe o barca, in cabina, alaturi de mai multi pasageri, o decizie inteleapta ar fi sa iesi afara sa iei o gura de aer curat. 

Daca te afli in avion, o scurta plimbare pe culoar te-ar putea ajuta, de asemenea. 

7. Evita sa folosesti parfumuri puternice sau evita sa te expui la diferite arome/spray-uri/odorizante, cat timp stii ca exista riscul sa ti se faca rau de miscare.

Daca stii ca ai sanse destul de mari sa ti se faca rau, evita sa te dai cu un parfum puternic/floral/foarte dulce sau eventual, nu-l folosi deloc in ziua respectiva. Mirosurile puternice pot accentua starile de greata in astfel de momente. 

La fel si expunerea ta prelungita in spatii care miros puternic a mancare, a odorizante, etc. 

parfum

8. Ia cu tine cateva felii de ghimbir crud sau frunze proaspete de menta.

Pentru ca este recomandat ca tratamentele medicamentoase impotriva raului de miscare sa fie luate numai cu prescriptie medicala, in cazul in care nu ai asa ceva sau vrei sa incerci intai de toate o varianta mai naturala, poti testa ghimbirul crud – insa in cantitati foarte mici pentru inceput, intrucat poate da arsuri la stomac. 

Ghimbirul este cunoscut pentru proprietatile sale benefice in combaterea starilor de greata. La fel si frunzele de menta, care au si proprietati calmante. 

O guma mentolata, un ceai de menta pe care sa-l ai la indemana, reprezinta alte potentiale solutii pe care le poti avea aproape pentru a trata astfel de stari. 

Mai mult, exista pe piata si o serie de tratamente naturiste, bazate pe plante – acadele, siropuri, tratamente homeopate – care pot fi procurate fara prescriptie medicala si care nu au efectele adverse ale tratamentelor medicamentoase. Cu toate acestea, si in acest caz, te sfatuim sa tii macar cont de sfaturile farmacistului si sa citesti prospectele inainte sa le utilizezi. 

SFAT: Atentie cand ii oferi celui mic acadele, cat se afla in miscare! Copiii trebuie sa aiba varsta potrivita pentru a consuma acadele si sa o faca supravegheati fiind de catre parinti, mai ales daca se afla in miscare, caci exista pericolul de inec.

ghimbir

9. Bratarile pentru persoanele care sufera de rau de miscare, o eventuala solutie. 

Aceste bratari se gasesc in comert de la diferite branduri si sub diferite forme si functioneaza in general pe aceleasi principii – presopunctura si acupunctura. Se poarta de regula pe ambele incheieturi si se pot folosi atunci cand anticipezi un moment de rau de miscare. Acestea nu au efecte adverse si nici substante medicamentoase in compozitie.  Le vei gasi la preturi cuprinse intre 20-50 de lei, atat pentru adulti, cat si pentru copii. 

10. Alege sa calatoresti in locuri in care miscarea se resimte la un nivel de intensitate scazut. 

Spre exemplu, daca ai rau de masina, calatoreste in dreapta soferului, nu pe locurile din spate, iar daca zbori cu avionul, selecteaza locurile din dreptul aripilor. Alege totodata un loc sau o pozitie astfel incat sa le permiti ochilor sa vada miscarea pe care o resimte corpul tau. 

Priveste intotdeauna in directia de deplasare, nu invers. Te va ajuta sa refaci un echilibru al perceptiei creierului tau. 

rau de miscare

11. Incheie o asigurare medicala de calatorie. 

Desi raul de miscare nu este considerat o afectiune cu urmari periculoase, in unele cazuri izolate, simptomele pot dura perioade mai lungi sau pot fi confundate cu cele ale altor afectiuni. 

De aceea, in orice circumstanta, este recomandat ca atunci cand calatoresti sa ai incheiata si o asigurare medicala de calatorie, care sa te poata scuti de costuri substantiale in cazul in care ai nevoie de tratament medical. 

12. Tine la indemana contactul medicului care te supravegheaza sau al medicului de familie.

Nu ezita sa-i soliciti opinia si indrumarile daca te afli intr-o situatie in care ai nevoie de ajutorul acestuia. Totodata, daca situatia o impune si simti ca starea ta nu se amelioreaza, nu ezita sa ceri ajutorul persoanelor din jur. 

In loc de concluzie

Iti readucem aminte ca acest articol are un scop informativ si ca nu tine locul unui consult medical de specialitate, catre care te indrumam cu sinceritate in cazul in care te-ai mai confruntat cu astfel de probleme. 

Una din trei persoane se poate confrunta, de-a lungul vietii, cu senzatia de rau de miscare, afectiune care poate afecta pe oricine si care dureaza, de regula, intre 1-2 ore, cu mici exceptii. Speram ca vei gasi sfaturile de mai sus ca fiind folositoare, iar ca vacanta ta nu va avea de suferit prea mult in cazul in care te confrunti cu raul de miscare. 

Nu in ultimul rand, iti recomandam consultul unui specialist. 

Iar pentru ca noi suntem specialisti in organizarea de vacante, iti reamintim ca la noi pe site gasesti unele dintre cele mai bune oferte de vacante in destinatii apropiate de casa, precum Bulgaria, Grecia si Turcia, cu o multime de variante din care sa poti selecta ce se potriveste mai bine necesitatilor tale!

Alte articole care te pot interesa

>
Travel Planner Conecteaza-te cu noi pentru o experiență completă!

Simplifici procesul de rezervare și ții legatura cu noi pentru oferte exclusive și informații de călătorie

sau
Login cu Facebook Login cu Google
Continuand, inseamna ca esti de acord cu Termenii de utilizare a site-ului si Politica de confidențialitate TravelPlanner.ro